Der er vist ingen politikere her under valgkampen, der ikke lover øget fokus på folkeskoleområdet her i Haderslev Kommune. Så er spørgsmålet, hvilket fokus de enkelte så har og om der følger handling med eller vi vedbliver ved, at det blot er noget man har fokus på.
Jeg synes, at der er noget, der kan lugte lidt af vi går hen mod skolelukninger i fald sammensætningen af Byrådet efter valget den 18 november ser ud som den dag i dag . Når man begynder at lufte den ide så er det som oftest fordi man faktisk allerede har en køreplan for dette.
Jeg er godt klar over, at vi desværre har et faldende børnetal og det influerer på det tilskud vi får fra staten.
Dog vil jeg lige pointere, at en skolelukning vil have indvirkning på antallet af elever i hver klasse vil stige i forhold til, hvordan det ser ud i dag og jeg personligt gerne ville, at vi har et lavt elevtal per klasse, da dette har ret stor indflydelse på både den generelle trivsel samt muligheden for så meget læring som muligt.
Vi kan godt begynde at kigge på om der måske er for mange ledelseslag og dermed for langt fra den enkelte lærer til den, der kan træffe beslutningen eller faktisk have som krav her i Haderslev, at den øverste leder for en skole faktisk sidder på skolen. Det vil selvfølgelig betyde, at vi ville skulle gøre op med satellit opbygningen. Det er noget som Haderslev lærer må have en mening om og kan give svar på.
Personligt ville jeg gerne min øverste leder befandt sig på matriklen så jeg vidste pågældende havde sin daglig gang i samme hverdag og dermed, at der var kort fra spørgsmål til svar.
Så når andre lufter ideen om skolelukning vil jeg hellere lufte ideen om strukturændringer i fald det giver mening for dem, der har hverdagen i det – lærerne og eleverne.
Allerede tilbage i 2017 luftede jeg også ideen om to faggrupper på hvert klassetrin da lærer og pædagoger som team kan løfte en klasses trivsel – vi kender det fra specialskolerne som ofte gør brug af denne konstellation for at sikre øget trivsel og for at sikre, at der er rum til læring.
Vi har nogle fantastisk dygtige lærer, men jeg forstår godt, at de til tider kan synes, at det er svært at finde rum til læring fordi, der ligger så mange opgaver i forhold til trivslen både klassen som helhed, men også hos mange elever. Personligt så synes jeg, at vi skylder vores lærer at finde en måde, hvorpå vi kan skabe et klasseværelse, hvor de kan have fokus på læring og til læringsmæssigt at klæde eleverne på til deres videre færd.
Personligt har jeg rigtig god erfaring fra tidligere arbejdspladser, hvor meget det betyder, at have to faggrupper i hvert klasseteam. Den ro det giver til, at lærerne kan bruge tiden på at undervise frem for at slukke brande rundt omkring i klasseværelset.
Men hvad der er brug for det ved eksperterne og disse eksperter er lærerne så derfor vil jeg gerne stå på mål for at være lyttende og samtidig garantere, at jeg ikke lægger stemme til øget antal elever i klasserne generelt da det er min overbevisning, at det vil have negativ indvirkning på del trivslen, men også betyde en indskrænkning af læringsrummet.
Jeg ser frem til at høre meget mere om, hvad lærerne har brug for i forhold til, at de får de allerbedste forudsætninger for at gøre det de brænder for. De er eksperterne og de ved, hvad de har brug for. Jeg kan kloge mig nok så meget, men realisten i mig siger også lyt til eksperterne, lyt til eksperterne, lyt til dem, hvis hverdag det er det handler om.
Søren Haastrup
Byrådskandidat for Alternativet
Odinsvej 5
6100 Haderslev








