Syd- og Sønderjyllands Politi bruger både data, kommunalt samarbejde og borgernes input for at forebygge ulykker, trafikdrab og utryghed hos borgerne
I går offentliggjorde Rigsrevisionen resultaterne af en undersøgelse af de 12 danske politikredses brug af fotovogne til hastighedskontrol (ATK) i perioden 2022-2023.
På baggrund af undersøgelsen konkluderer Rigsrevisionen, at politiet ”ikke har en helt tilfredsstillende brug af fotovogne”, hvilket er kritik på det laveste niveau.
Rigsrevisionen påpeger, at nogle politikredse ikke i tilstrækkelig grad bruger data til at planlægge ATK-indsatserne, at hovedparten af kredsene ikke følger op på de fastsatte mål, og at flere politikredse bruger fotovogne i færre timer end, hvad der er potentiale for.
Den kritik rejser Rigsrevisionen ikke i forhold til indsatsen i Syd- og Sønderjylland:
”På de punkter bliver vi her i politikredsen ikke kritiseret. Vi baserer også konsekvent vores indsats på data, og vi har en fast procedure for at følge op på vores mål. I forhold til potentialet, så udnytter vi vores fotovogne meget effektivt. Her i politikredsen ligger vi over de 1000 timers kontrol pr. fotovogn om året, som er målet i mange politikredse. Så vores fotovogne er samlet ude og måle fart i flere end 9000 timer årligt”, siger politiinspektør Gert Bisgaard.
Samarbejde med kommuner
Syd- og Sønderjyllands Politi baserer færdselsindsatsen på analyser og samarbejder med politikredsens otte kommuner om at udpege en række fokusstrækninger, hvor fotovognene sættes ind i større omfang.
”Med baggrund i analyser af hastigheder, ulykker og trafikdrab udvælger vi sammen med kommunerne de fokusstrækninger, hvor vi vil være ekstra synlige. Målet er at få hastigheden sat ned, og at vi dermed forebygger ulykker,” siger Gert Bisgaard.
Rigsrevisionen peger på, at der er hastighedsbelastede strækninger, hvor der ikke er opsat fotovogne, på trods af at strækningerne er mere hastighedsbelastet, end de steder, hvor politiet har opsat fotovogne. I Syd- og Sønderjylland er der 58 hastighedsbelastede strækninger, der ikke bliver kontrolleret med fotovogne.
”Vi kontrollerer i hele Syd- og Sønderjylland, så vi er til stede i alle otte kommuner. I forhold til de 58 strækninger uden fotovogne, så er det ikke ensbetydende med, at der ikke er en politiindsats på alle strækninger. Vi kan eksempelvis være til stede med lasermålinger eller andre former for indsatser, da Rigsrevisionen udelukkende har set på brug af fotovogne,” forklarer Gert Bisgaard.
Bestil en færdselskontrol
Undersøgelsen peger derudover på nogle strækninger, hvor Syd- og Sønderjyllands Politi kontrollerer mere, end Rigsrevisionens analyse finder grund til.
”En del af disse strækninger er steder, som vi kommer til på baggrund af ordningen ”Bestil en færdselskontrol”, hvor borgere kan skrive og bede os om at komme ud med fotovognen. Det er ikke altid, at disse strækninger er de mest belastede strækninger ifølge målinger og analyser, men det er strækninger, hvor borgerne er utrygge, fordi der bliver kørt stærkt. Borgerne har virkelig taget denne mulighed til sig og bruger den i stor stil, og vi tager borgenes utryghed meget seriøst. Det betyder, at hver tredje indsats med fotovognene sker på baggrund af henvendelser fra borgere,” forklarer Gert Bisgaard.
Den nye undersøgelse er lavet af Rigsrevisionen, der har gennemført nye analyser af hastigheder og ulykker:
”Vi tager naturligvis undersøgelsens resultater med ind i vores arbejde, og vi vil dykke ned i undersøgelsens resultater og se, hvor vi kan justere vores indsats, så vi sikrer, at vi bruger fotovognene på de mest belastede strækninger på de rigtige tidspunkter. Vi er kun interesserede i at gøre vores indsats så effektiv som muligt, da målet jo er at forebygge ulykker, nedsætte hastigheden de steder, hvor der køres for stærkt, og skabe tryghed hos borgerne, ” siger Gert Bisgaard.
Syd- og Sønderjyllands Politi råder over ni fotovogne.
Pressemeddelelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi